Tandfyllning

Tandfyllning

Effektiv behandling för skadade tänder

Att laga en skadad tand är en vanlig åtgärd inom tandvården och kan vara nödvändig vid ett kariesangrepp, mindre skador eller om en tidigare lagning har lossnat. Valet av behandlingsmetod beror på skadans art och omfattning.

En tandfyllning är en av de mest använda metoderna för att  reparera hål eller mindre skador på tänderna, behandlingen är effektiv och relativt snabb. Detta ingrepp är avgörande för att förhindra att små problem blir större och att infektioner når tandnerven.

När gör man en tandfyllning?

Vid ett kariesangrepp, även känt som hål i tänderna, avlägsnar tandläkaren bakterierna från tanden med hjälp av borr eller handinstrument för att förhindra att skadan når tandnerven. Därefter ersätts den förlorade tandvävnaden med ett fyllningsmaterial i plast (komposit).

Tandfyllning används för att behandla tänder som har drabbats av karies, mindre skador eller där en tidigare lagning har gått sönder. Små hål behöver inte alltid lagas omedelbart, men om de ignoreras kan de leda till större problem och tandvärk. Det är också viktigt att behandla skadade eller trasiga tänder för att undvika karies och infektioner. När hålen är så stora att tandläkaren bedömer att de behöver lagas är det viktigt att du inte väntar med att behandla. Då risken för infektion och behov av extraktion kan öka.

Det är viktigt att söka vård om du upplever tandvärk eller ilningar i tänderna.

Vad finns för olika fyllnadmaterial?

Det mest använda materialet inom tandvården är komposit, det är estetiskt tandfärgat och kan bindas till tänderna, vilket gör det skonsammare mot tänderna än amalgam.
Amalgam, en legering av kvicksilver och andra metaller, var tidigare det vanligaste fyllningsmaterialet men är numera förbjudet i Sverige på grund av sitt innehåll av kvicksilver.

Det finns också temporära fyllningsmaterial tillgängliga för tillfällig täckning av skador inför permanent behandling eller vid akuta situationer. Dessa material är inte lika starka som komposit och används vanligtvis vid tillfälliga behov.

Hur går behandlingen till?

Efter att alla förberedelser är gjorda (karies avlägsnas och vassa kanter slipas) appliceras komposit.

Kompositern formas, putsas och poleras till slut för att ge en fin finish.