Boka tid online

Kronor

Kronor

Tandkronor

En tandkrona utgör en viktig lösning för tänder med betydande skador där en vanlig fyllning inte räcker till för att återställa dess funktion och utseende på lång sikt. Denna protetiska konstruktion kan tillverkas av olika material, såsom keramik, metall med porslin eller till och med guld, beroende på patientens preferenser och behov.

Vad är en tandkrona?

En tandkrona är en konstgjord tand som används för att täcka en del av ens egna tand när den är skadad. Tandkronan sätts som en “hjälm” över den befintliga tanden.

Att skapa en tandkrona innebär flera steg för att säkerställa ett optimalt resultat:

• Förberedelse: Tanden som ska kronas förbereds genom att en liten mängd av tandens yta avlägsnas för att ge plats åt kronan. Vanligtvis slipas cirka 1-2 millimeter runt tanden för att skapa nödvändigt utrymme.
  • Avtryck och tillverkning: Efter förberedelsen tas avtryck på tanden och käken för att skapa en exakt kopia av området. Dessa avtryck skickas sedan till en tandtekniker som använder dem som underlag för att tillverka den individuellt anpassade kronan.
  • Provsättning och justering: När kronan är tillverkad, passar tandläkaren in den på tanden för att säkerställa en perfekt passform och komfort. Eventuella justeringar görs för att säkerställa att kronan sitter korrekt och smälter naturligt in med de omgivande tänderna.
  • Permanent cementering: När både patient och tandläkare är nöjda med resultatet cementeras kronan permanent på plats. Detta ger en stabil och långvarig lösning för att återställa tandens funktion och estetik.

Hur mycket kostar en tandkrona?

Priset för en tandkrona varierar beroende på flera faktorer, inklusive det valda materialet och eventuell försäkringsmässig täckning.

Det är viktigt att notera att en tandkrona inte alltid är möjlig att utföra. Tillräckligt med tandsubstans måste finnas kvar för att kronan ska kunna fästas säkert. Som en generell riktlinje krävs minst 3 millimeter tandsubstans runt tanden för att en krona ska kunna appliceras på ett säkert sätt.

Tandkronor är en pålitlig och effektiv metod för att återställa skadade tänder och uppnå både funktionell och estetisk förbättring. Genom att samarbeta med erfarna tandtekniker och använda högkvalitativa material kan en tandläkare säkerställa att varje krona är skräddarsydd för att passa patientens individuella behov och önskemål.

Hur bokar jag en tid?

En behandling bokar du enklast genom att ringa oss eller boka en tid online.
Boka tid online