Boka tid online

Fluorbehandling

Fluorbehandling

Fluorbehandling för Starkare Tänder

Fluorbehandlingar spelar en avgörande roll för att minska risken för hål i tänderna och stärka emaljen. Två vanliga metoder för fluorbehandling är fluorlack och fluorgel, vilka båda bidrar till att skydda tänderna mot kariesangrepp och främja god tandhälsa.

Vad är fluor?

Fluor är en naturligt förekommande substans som finns i vatten, jord, och växter. Genom att inkludera fluor i tandvårdsrutinen kan man stärka tandytan och minska risken för karies. Fluorbehandlingar har använts sedan långt tillbaka för att förebygga tandproblem och är ett effektivt sätt att bevara god munhälsa.

Tandborstning med fluortandkräm två gånger om dagen är en grundläggande åtgärd, och ytterligare tillskott av fluor kan ges genom fluorskölj, tuggummi eller sugtabletter.

Vem bör genomgå en fluorbehandling?

Som patient är det svårt att veta om du behöver genomgå en fluorbehandling eller inte.

Fluor bör inkluderas i den dagliga tandvårdsrutinen. Men för vissa patienter kan man behöva en extra “skjutts”. Behovet av extra fluorbehandling avgörs under en tandundersökning. För att få bästa möjliga resultat är det viktigt att följa tandläkarens rekommendationer och använda fluorprodukter på rätt sätt.

Vilka typer av fluorbehandlingar erbjuder vi?

Fluorlack
Fluorlack är en högkoncentrerad fluorlösning som penslas på tänderna av tandvårdspersonal. Efter applicering stelnar lacket och får sitta kvar i flera timmar för att möjliggöra inlagring av fluor i tandemaljen. Behandlingen kan upprepas några gånger per år för att bibehålla effekten och är särskilt fördelaktig för personer med hög risk för karies.

Fluorgel
Fluorgel är en tjockflytande vätska som innehåller fluor. Det appliceras i en individuellt anpassad munskena och används hemma under ungefär fem minuter per dag. Genom regelbunden användning av fluorgel kan emaljen stärkas och tänderna bli mer motståndskraftiga mot karies. Denna metod är lämplig för personer som vill integrera fluorbehandling i sin dagliga tandvårdsrutin.

Hur bokar jag en tid?

En behandling bokar du enklast genom att ringa oss eller boka en tid online.
Boka tid online